ÖSSZEFOGLALÁS:
A gyermekek körében megjelenő alvásfüggő légzészavarok számos, viselkedésre és kognícióra gyakorolt következménnyel járhatnak. Az alvásfüggő légzészavarok hypoxiás állapotokat és széttöredezett alvásstruktúrát eredményezhetnek. Számos kutatás alátámasztja az alvás deklaratív emlékezetre gyakorolt pozitív hatását felnőtt populáció esetén, azonban ez a terület alulkutatott gyermek páciensek körében. Az eddigi kutatások rámutatnak, hogy az alvásfüggő légzészavarok következtében felléphet nappali aluszékonyság, tanulási és koncentrációs nehézségek, viselkedészavarok és kogníciós nehézségek gyermekek körében. A szakirodalom és a gyakorlati eredmények azt mutatják, hogy indokolt az alvászavarok mielőbbi diagnosztizálása és pszichológiai szempontból történő kivizsgálása, amely eszközt nyújt arra, hogy utánkövethető legyen az alvászavarok különböző kezelési módjainak hatékonysága. A kivizsgálás során fontos hangsúlyt helyezni a munkamemória teljesítményére, a végrehajtó és a figyelmi funkciókra, valamint a verbális és vizuális emlékezetre.
The role of psychologists in the examination of sleep-disordered breathing among children
SUMMARY
Sleep-disordered breathing can have a number of behavioral and cognitive consequences in the pediatric population. Sleep-disordered breathing can cause hypoxic episodes and fragmented sleep. Several studies confirm the positive effect of sleep on declarative memory among adults. However, this field is under-researched among children. Current literature suggests that daytime sleepiness, difficulties in learning and concentration, behavioral disorders, and cognitive difficulties can occur as a result of sleep-disordered breathing. Experimental data shows that psychological examination of children with sleep disorders is as important as the early diagnose of these disorders. The current study can provide a tool for monitoring the effectiveness of the different treatment methods of sleep disorders. It is important to examine working memory capacity, executive functions, sustained attention, and verbal and visual memory functions.
A teljes tartalom elolvasásához bejelentkezés szükséges! Bejelentkezés