1998 - 3.szám

Opto-vesztibuláris, vegetatív és mentális változások vadászrepülők sokéves megfigyelése során****

Szerző(k): Csengery Attila dr.*, ItBoDó György dr.|**, Nagy Elemér dr.***, Almási András dr.*, Bognár László dr.**, Bencze Gábor**
Intézmény: MH Kecskemét Repülőkórház (igazgató: Dr. Pozsgai Attila)* *, Űrkutatási Tudományos Tanács Vesztibuláris és Psychológiai Munkacsoportja (témavezető: Dr. Bognár László) MH Központi Honvédkórház Mentálhygiéniai Osztály (ov. főorvos: Dr. Bognár László)**, BM Központi Kórház és Intézményei Fül-orr-gégeosztály ( főorvos: Dr. Dokviczényi Péter)***
Lapszám: 44. ÉVFOLYAM 1998. 3.

ÖSSZEFOGLALÁS:

Szerzők a vadászrepülők 27 fős csoportjában azt a változást vizsgálták, mely a szolgálat megkezdésekor és a legutolsó vizsgálat alkalmával készített elektronystag- mogramokon észlelhető. Arra kerestek választ, hogy az öregedés folyamata és a vadászrepülés megterhelései okoznak-e változást az opto-vesztibuláris rendszer működésében. Az első és utolsó vizsgálat között átlag 14,4 év (maximum 18, minimum 11 év) telt el és a repült órák száma átlag 1308,3 (maximum 1750, minimum 780 óra) volt. A vizsgálatokat ugyanazon személyek azonos módszerekkel végezték. Az ENG vizsgálatok során a szem nyugalmi helyzetét nyitott és csukott szemmel, és a kalóriás nystagmus értékeit hasonlították össze. Az utolsó vizsgálat szerint a csukott szemmel regisztrált vízszintes szemmozgás stabilabbá vált. Azt is megállapították, hogy az első vizsgálatkor észlelt nyitott és csukott szem stabilitása közötti különbség 14,4 év után csökkent. A bőr galvanikus ellenállása jelentősen emelkedett az évek során, rövidült a pilóták reakcióideje. Szerzők beszámolnak megfigyeléseikről és megvitatják a jelenség neurophysiológiai okait.

 

Opto-vestibular chaenges on the occasion of long lasting observation of fighter pilots

SUMMARY

The authors scurtinized those changes in a 27 persons group of fighter-pilots, which were observable in the electronystagmograms, recorded due to the examinations lasting from the beginning of the service to the latest controlhng. The authors wondered whether the ageing and the stress of fighter-flight caused changes in the opto-vestibular system. On average of 14,4 years (max. 18, min. 11 years) passed between the first and the last examination. The average number of flying hours was 1308,3 (max 1750, min. 780 hours). The ENG examinations were made by the same person and with the same parameters. During the examination of electronystagmograms, the authors compared the rest of eye-balls with closed and with open eyes, and with the results of caloric stimulations. The authors found, that the horizontal eye-movement with closed eyes became more stable at the last ENG examination than earlier. The difference between the stbihty of closed and open eyeg that had been measured at the first recording, decreased after 14,4 years. The stabihty of eyer increased in relation to the beginning of the period under survey The authors are reportng their furter observation and discussing the neurophysiological causes of the phenomenon.

 

A teljes tartalom elolvasásához bejelentkezés szükséges! Bejelentkezés