ÖSSZEFOGLALÁS:
A szerzők eló'zetes kísérletes vizsgálataik alapján lehetségesnek látták mesterségesen előállított szavak alkalmazásának kipróbálását a pedoaudiológiai gyakorlatban. 20 egyszótagú szóból alakították ki klinikai tesztjüket; a szavak csak magas, csak alacsony frekvenciájú komponenseket tartalmazó beszédhangból álltak, illetőleg vegyesek voltak. A teszttel 40, különböző mértékű és típusú halláskárosodásban szenvedő 4—8 éves gyermeket vizsgáltak meg.
Eredményeik: a. a gyermekek szívesen vettek részt a vizsgálatban, az eredmény megbízha- tóbbnak bizonyult, mint tisztahang-audiometria alkalmazása esetén, b. a teszt szavainak akusztikai szerkezete ismert, így a kapott válaszok segítségével a hallásveszteség mértéke és típusa megállapítható, c. 10-15 szintetizált szó visszamondása alapján a gyermek hallásgörbéje - alacsony hibaszázalékkal - felrajzolható, d. a teszt — továbbfejlesztett változatban - alkalmasnak tűnik gyors és nagyszámú bölcsődei, óvodai hallásszűrésre.
The usage of synthetized words in speech-audiometry. II. Oinical appliance.
SUMMARY
The authors thought, on the basis of their previous experimental researches, possible the usage of synthetized words in speech-audiometry, applied for children. They developed the clinical test from 20 onesyllabic words; which contain only high and only low frequential parts of speech-voice, respectively mixed. The authors tested 40 children aged 4-8 years who suffered from decrease of hearing of different grade and type.
Results: a./ the children participated testings with pleasure, so the results were more reliable than applying pure-tone audiometry, b./ The acoustical structure of test-words is known, so the type and degree of hearing-loss can be determined by means of answers.
c. / On the basis of answered 10-15 synthetized woris, there can be drawn the hearing-curve of the child with minimal error-per cent.
d. / The test seems to be appliable — in further developed version — to carry out immediate and, numerous screening of hearing in infants nurseries.
A teljes tartalom elolvasásához bejelentkezés szükséges! Bejelentkezés