2015 - 2.szám

Audiovizuális beszédtanító program használatával nyert kezdeti tapasztalatok prelinguális hallássérült cochlearis implantáción átesett gyermekek beszéd- érthetőségének vizsgálata során

Szerző(k): Sziklai István dr.1, Szilvássy Judit dr.1, Nagy Csorna Zsófia1, Karosi Tamás dr.2, Batta Tamás dr.1, Czap László dr.3
Intézmény: Debreceni Egyetem Klinikai Központ, Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika, Debrecen 2Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórház, Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Osztály, Miskolc; Miskolci Egyetem, Gépészmérnöki és Informatikai Kar, Informatikai Tanszék, Miskolc
Lapszám: 2015 ; 61 (2): 38 - 41.

ÖSSZEFOGLALÁS

Cochlearis implantáción átesett 11-13 éves korú olyan gyermekek (n= 8) I tanéves beszédtanításának eredményességét vizsgáltuk, akik az implantáció időpontjában 4-6 éves korúak voltak. A gyermekek kontrollcsoportja (n = 3) klasszikus szurdopedagógiai fejlesztésben részesült. Másik csoportja (n = 5) számítógépes audiovizuális fejlesztést kapott. Ez azt jelentette, hogy a gyakorló mintául szolgáló beszédhangokat (szavakat, mondatokat) grafikusan megjelenített videogramok- ká transzkódoltuk. A minta videogramok interneten keresztül voltak lehívhatóak és összehasonlíthatóak a tanuló valós időben videogrammá transzkódolt saját beszédhangjainak video- gramjával. Egyidejűleg transzparens beszélő fejen az adott szó helyes kiejtésének artikulációs mintázatát is bemutatja a program. így a rejtett artikulációs mozdulatokat is szemléltetheti a fejlesztő pedagógus. A heti 2 alkalommal, egyenként 30 percig tartó fejlesztés hatására mind a szurdopedagógus zsűri, mind a naiv (egyetemi hallgatók) zsűri eredményesebbnek találta az audiovizuális támogatású fejlesztést.

 

Preliminary experiences with an audiovisual speech training program applied for improving speech intelligibility of cochlear implanted prelingually deaf children.

SUMMARY

Cochlear implanted children (age I 1-13) who were 4-6 years old at the time of implantation were trained for speech improvement during I academic year in schools of the deaf. The efficacy of the speech training was scored. The control group (n = 3) received classical speech training by the teachers of the deaf. The active group (n = 5) was trained by a computer provided audiovisual aid. Audiovisual assisted teaching used master speech sounds (words, sentences) transcoded to videograms and graphically exhibited on the screen of the computer. Sample videograms can be loaded via the internet from a client server and can be compared to the trainee’s own speech which is transcoded to videogram in real time. The teacher to help to exercise appropriate pronunciation denotes differences for correction. Simultaneously, hidden articulation movements of the tongue, soft palate and throat of the same master words/sentences are demonstrated by a transparent talking head. The density of the training was 2 times a week 30 min each. A better speech intelligibility was obtained in the audiovisual-aided speech training group after I year training scored by both naive listeners (n= 14) and speech professionals (n = 8). Professional jury found more effective the audiovisual aided training than naive listeners.

A teljes tartalom elolvasásához bejelentkezés szükséges! Bejelentkezés