1991 - 1.szám

Klinikai teszt nagyothallók és siketek szociális beszédérthetőségének vizsgálatára

Szerző(k): FARKAS ZSOLT dr., GÓSY MÁRIA dr., HIRSCHBERG JENÓ dr., SIMONNÉ NAGY ERZSÉBET, CSÁNYI YVONNE
Intézmény: Heim Pál Gyermekkórház—Rendelőintézet, Fül-orr-gége és bronchológiai osztály (főorvos: Hirschberg Jenő dr.) MTA Nyelvtudományi Intézet, Fonetikai Laboratórium (tudományos osztályvezető: Olaszy Gábor dr.) Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola (főigazgató: Illyés Sándor dr.)
Lapszám: 37. ÉVFOLYAM 1991. 1.

ÖSSZEFOGLALÁS:

A nagyothalló és siket gyermekek számára nagy problémát okoz a nem szakemberrel történő verbális kommunikáció. A szerzők által készített űj teszt (SzÉ) segítségével számszerűleg lehet vizsgálni, hogy a nagyothalló és siket gyermek beszédéből mennyit ért meg az átlagember. 50 nagyothalló és 50 csaknem siket gyermek vizsgálata során szerzett tapasztalataink alapján hat beszédérthetőségi kategóriát állítottak fel. A teszt jól alkalmazható a nagyothallók oktatásakor a beszéd javulásának megítélésére és a dokumentációra is.

 

Clinical test for the examination of the social speech distinctness of hard of hearing and deaf persons.

SUMMARY

Hard of hearing and deaf children have serious difficulties in the verbal communication with non-professional persons. The authors elaborated a test which helps to define numerically how much an average person is able to understand of the speech of a hard of hearing or deaf child. On the basis of the examinations with 50 hard of hearing and 50 almost deaf children six categories of speech distinctness were defined. This test can be applied favourably in the teaching of persons with dullness of hearing forjudging the improvement of speech as well as for documentation.

 

A teljes tartalom elolvasásához bejelentkezés szükséges! Bejelentkezés