1969 - 1.szám

Nagyothalló iskolás gyermekek audiologiai szelektálása

Szerző(k): Ifj. GÖTZE ÁRPÁD dr.
Intézmény: A Fővárosi János Kórház-Rendelőintézet (Budapest) Fül-orr-gégeosztálya (főorvos: Jantsek Gyula dr.) és a Budai Hallásgondozó (főorvos: if j. Götze Árpád dr.)
Lapszám: Fül-Orr-Gégegyógyászat 16. 248-252. 1969.

ÖSSZEFOGLALÁS:

A nagyothalló gyermekek oktatásában és nevelésében forradalmat jelent az audiologus-fülorvos, a gyógypedagógus és az akusztikus szoros együttműködése és a hallásfejlesztés. Á paedoaudiologia nagyothallóvá teszi a süket, és „hallóvá” a nagyothalló gyermekek egy részét. A nem gyógyítható nagyothallók lehetőleg már az első életévben hallókészüléket kapnak és hallásfejlesztésben (home training) részesülnek. Az iskoláskor előtt végzett hallásfejlesztés kedvezőbb iskolai szelekciót tesz lehetővé. így normáliskolába kerülhet a gyermek a 30 dB alatti hallásveszteséggel (А/l.), sőt hallókészülékkel a 30— 60 dB-es hallású gyermek (A/2.) is. 60—80 dB között halláserősítéssel nagyothallók iskolájába (B) járhat, normális tananyagot tanulva. A hallásmaradvánnyal bírók (G/l.) siket iskolai hallgató tagozaton részesülnek hallásfejlesztésben és tanulnak meg döntően hallás utján beszélni; a siketek (C/2.) is viseljék a csoportos erősítő fejhallgatóját és a hallókészüléket. A hallásfejlesztés értékes a kettősen sérülteknél (D) is. Különleges feladatot ró a gyógypedagógiára a későn megsiketültek (É) beszédmegtartása. Fontos a beszédaudiometria és az előzetes gyógypedagógiai (intelligencia) vizsgálat, az egyéni elbírálás, a menet közben mutatkozó, szükség szerinti átiskolázás és természetesen a paedoaudiologiai kérdések széles körű ismerete, valamint a korszerű felszerelés az intézetekben.

 

Audiologie selection of the schoolboys and schoolgirls with hardness of hearing.

SUMMARY

The close collaboration of the audiologist-otologist, the specialist in the treatment of defective children and the specialist in acoustics, as well as the “auditory training” signify a revolutionary progress in the instruction and the education of the children with hardness of hearing. By virtue of the pedo-audiology, a part of the deaf children become “weak of hearing” and some children, who were “weak of hearing” regain the esnse of hearing. The incurable children with dysacousis receive a hearing aid possibly as early as in the frist year of life and obtain “home training”. The auditory training performed before the schooling age makes possible better selection for the instruction in the school. In this way, children with hearing loss under 30 dB (А/l), and even the children with hearing of 30—60 dB, using a hearing aid (A/2) may go to the normal sckool. Childree, whose hearing had been improved to 60—80 dB (В) may attend the school for children with hardness of hearing, learning the normal subject-matter of instruction. Children with minimal sense of hearing (C/l) obtain the auditory training in the school for the deaf and learn the speech in great majority by hearing. Even the deaf children (C/2) have to wear the headpiece and the hearing aid of the group amplifier. The auditory training is a very useful method also in the management of the double-injured patients (D). A special task of the otologist-pedagogue is the conservation of speech in the children who became deaf later (E). The previous pedagogic (intelligence) examination, the individual evaluation of each case, the change of the school — if necessary — during the therapy are of great importance. Intensive knowledge of the pedo-audiologic problems and modern equipment of the schools performing the auditory training are similarly indispensable.

 

A teljes tartalom elolvasásához bejelentkezés szükséges! Bejelentkezés